Keresés...
2013. szeptember 11., szerda

Tanulj tinó ...

Forrás:
https://www.facebook.com/jatekatanulas
Szent-Györgyi Albert, 1930-ban írta a következő sorokat:

"Hogy csak az lehet igazán ember, aki igazán gyermek is tudott lenni, az régi igazság. Hogy csak az egészséges ember lehet igazán hasznos tagja a társadalomnak, ahhoz kétség nem fér.

És mi kikergetjük hideg, sötét téli reggelen fél hét órakor kis gyermekeinket meleg ágyukból, hogy elzavarjuk őket az iskolába, ahol mozdulatlanul, rettegésben töltik el zsenge éveik nagy részét, ahol egészségtelen, félénk, 10 éves felnőtteket faragnak belőlük. ...

Ami itt folyik, ellenkezik nemcsak a fiziológia és orvostudomány, de ellenkezik az emberi józan ész legelemibb követelményeivel.

Ami pedig az öt órai oktatást illeti, én magam ugyancsak szellemi munkához szokott tudós ember vagyok, de én képtelen vagyok tovább, mint két óra hosszat előadásra figyelni, még akkor is, ha az előadás érdekes (ami pedig előadásban elég ritka). És akkor mi 10-12 éves kis gyermekek fejének beszélünk öt óra hosszat? Én nem értek pedagógiához, de ha ez nem ellenkezik a pedagógia elveivel, úgy ezt a tudományt sem emberi lényeknek találták ki.
...
Hogy az iskola mit ad a mi elvett drága kincseinkért, a kivert érdeklődésért, a megcsonkított egészségért, az elnyomott szabadságért és önállóságért, azt nekem sok érdeklődésem ellenére sem sikerült kinyomoznom."

...és ma ezek a gyerekek reggeltől délutánig 8 órát vannak iskolában. Némelyik helyen a 6 évesek ebédszünet nélkül!!!

A témában elengedhetetlen információknak tartom a következőket is:


4 megjegyzés:

  1. A téma fontos kiegészítése (karakterkorlát miatt így):

    http://docs.google.com/document/d/1Kxy55svzLxyLgrOWgFTHvDHTqg4YG9s-QNxHLt-94HI

    VálaszTörlés
  2. Ezt a Házi természetgyógyász facebook oldalon találtam,egy pedagógus véleménye!!

    Ajjaj, egy kicsit nagyon szomorú vagyok... pont erről próbáltam beszélni egy posztban... néhányan nem nézték jó szemmel, de többek szintén aggodalmukat fejezték ki.

    Olvassátok: egy igazi pedagógus őszinte vallomása a mai oktatásról....

    Sajnálom a mostani elsősöket...
    persze úgy, hogy ők ezt ne érezzék, és az időbeosztásuk ellenére pozitív élményeik legyenek az iskolával kapcsolatban.... most talán nehezebb ezt megvalósítani, mint régebben, hiszen az iskolában töltött idejük lehetne szabadabb is. Talán ezeknek a kicsiny csemetéknek van a legtöbb órájuk egy héten, pedig nekik kellene, hogy a legkevesebb legyen. Hiszen az ő korukban az ember legfőbb tevékenysége még a játék.
    Milyen átmenet ez így az óvodából az iskolába? A nagycsoportban egy óra foglalkozási óra van naponta, ami igazán kötött és koncentrálniuk kell. Ez a napi egy órát foglalkoztatott csemete becsöppen az iskolába, ahol egy nap van, hogy 6 órát is végig kell csinálnia teljes koncentrálással, közte egy órás ebédszünettel. Az idejük 8-16 óráig szorosan be van osztva. Mi ez, ha nem a "rabszolga" társadalom létrehozásának a kezdete?
    A gyerek már kis korban tanulja meg, hogy az egész napját mások osztják be? Hogy mások mondják meg neki, hogy mit csináljon?
    Van, hogy fél 3-ig órájuk van. A többi felsőbb alsós évfolyam ilyenkorra már nagyot levegőzött és játszott az udvaron, vonulnak le a napközis terembe leckét írni. A mi kicsinyeink éppen akkor fejezik be a mindennapi kötelező órájukat. Egy gyors levegőzés, talán maximum 30 perc fér bele. Három órakor pedig vissza a tanterembe leckeírásra.
    Apropó... leckeírás... Kell ezeknek az apróságoknak egyáltalán leckét adni? Ha az ember józanul gondolkodik, akkor is dilemma. Dilemma, mert legszívesebben hagyná őket az ember, hadd játszanak szabadon. Ahogy Dr. Vekerdy Tamás is mondta, hogy a gyermek legjobb fejlesztője nem a kötött, az irányított játék, nem a fejlesztő játék, hanem a szabad játék. Amikor ki tudnak kapcsolódni, fel tudnak szabadulni, egymáson lelkileg csiszolódni... stb. Erre alkalmas lenne ez az idő. Hogy uzsonnáig akkor hadd játszanak a szabad levegőn. Egész nap úgyis csak a rövid szünetekben vannak kint. Főleg, ha még a mosdós dolgaikat is belevesszük, és rossz időben az öltözéseket, akkor kb. óránként 5 perce van, hogy a szabad levegőn tartózkodjon.
    Az ember másik fele viszont azt kérdezi, hogy ha nem kapnak házi feladatot, akkor a tanórán elsajátított ismereteket mikor és hol fogják gyakorolni? Van némi idő a délelőtti tanórán is a folyamatos ismétlés közben, de a bevéséshez, hogy ne maradjanak le az iskola felsőbb évfolyamához képest, hiszen a 2-3-4. osztályba járóknak több gyakorlási idő biztosított a kedvezőbb délelőtti időbeosztásból származó hosszabb napközis tanórák miatt.
    Hiába van több tanórájuk, gondolná az ember, hogy "többet" tanulnak, ezért már nincs szükségük délután annyi tanórai foglalkozásra .... nem.... az alapkészségek gyakorlására (írás, olvasás, számolás) így akkor is kevesebb idő marad.
    Bármilyen "lazának" és "nem túl megterhelő"-nek tűnik egy délutánra eső ének, technika, rajz, vagy testnevelés óra, mégiscsak kötöttség a gyereknek, amihez már nem biztos, hogy az első öt-hat óra után nagy kedve van. Azt az időt köti le, amikor neki már szüksége lenne a szabad játékra, a szabad levegőn való futkározásra.
    No, ez kiszaladt belőlem.
    Próbálom ebből a helyzetből a legtöbbet, legpozitívabbat kihozni a gyerekek számára... de akkor sem értem az egészet....

    VálaszTörlés
  3. Miért nem oktatnak az iskolák?
    http://komlomedia.wordpress.com/2011/09/25/miert-nem-oktatnak-az-iskolak/

    VálaszTörlés

 
Back to top!